Mercedes-Benz gick 2017 för första gången in som stolt partner till festivalen Summerburst som i juni varje år levererar elektronisk topmusik i Göteborg och Stockholm. Summerburst är en 2-dagarsfestival med inriktning på elektronisk dansmusik som sprider glädje för alla som älskar housemusik, häftiga produktioner och magiska upplevelser. .
Syftet med sponsorskapet är att öka attraktionskraften för Mercedes-Benz varumärke hos den yngre generationens bilägare och förare.
Aktivering/Lösning
Förutom att ansvara för festivalens courtesy-bilar exponerades 2017 bilen ”The Green Hell”, mer känd som Mercedes-Benz AMG GT R. I musikens och stämningens namn delade vi ut Mercedes-brandade LED-armband som regerar och lyser i takt med musikens bas. I ett hav av blinkande armband kunde besökare till festivalen i både Göteborg och Stockholm bada i stjärnljus tillsammans med sina favoritartister.
Under Summerburst 2018 byttes inriktningen och sponsorskapet fokuserade på exponeringen av nya Mercedes A-Klass. För att driva besökare till Mercedes yta byggde vi en urban louge på festivalens VIP-område för deltagarna att umgås i. Vi byggde även ett pingisbord dit besökarna lockades och njöt av första parkett till musik och en färgglad fotovägg signerad ”Hey Mercedes!”.
Mercedes-Benz Summerburst november 21st, 2018Anton Wase
Varje dag passerar ca 200 000 personer Sergels Torg i centrala Stockholm. Tänk vad en gräsmatta kan sprida för glädje och gemenskap, likt en levande plats i ett bostadsområde.
Det var precis detta vi byggde denna aktivering på när NCC Fastigheter 2016 bytte namn till Bovana. Orden ”Bo” och ”Nav” symboliserar hemmet och den levande platsen runt omkring oss, vilket formar det arbete Bonava gör. De bygger inte endast hus, utan skapar hem och områden där människor lever sina liv.
Aktivering/Lösning
Då Sergels Torg symboliserar liv och rörelse skapade vi ett tillfälligt grönområde mitt i city genom att lägga 2000 kvm gräs i samband med Bonavas VIP-säljstart av fem nya bostadsområden i Stockholms utkanter.
Genom facebookeventet ”Picknick på Sergels Torg” spreds informationen om eventet som var öppet för alla att släppa loss, spring barfota, sparka boll eller bara njuta på. Dessutom anordnade vi en aktivering där VIP-kunderna kunde uppleva de nya områdena genom VR (Virtual Reality) på Kulturhusets tak. Denna aktivering fick stor spridning i media och casefilmen har visats fler än 220 000 gånger på YouTube.
Att aktivera Konsumentföreningens sponsorskap av Lill-Skansen.Sprida kunskap om miljö och ekologi för att förändra konsumtionsbeteenden och främja hållbar utveckling. Genom att lära barn i åldern 5-6 år och i förlängningen även deras föräldrar, lärare och andra vuxna om matsvinn och effekterna av det. Ta fram ett långsiktigt koncept där kunskap om miljö och ekologi sprids till så många som möjligt under en längre period.
Aktivering/lösning
Särskilt framtaget för projektet så skapades karaktären Kapten Reko. Ett särskilt utformat utbildningsmaterial till förskolor i form av ett brädspel togs fram. Kompletteras med hemsida, PR-aktiviteter samt kommunikation i Konsumentföreningens egna kanaler (butiker, MedMera, Lill-Skansen.). Förskolor i Storstockholm kan efter ha genomfört Kapten Reko spelet besöka Lill-Skansen där Kapten Reko fortsätter den lärande leken på plats.
Konsumentföreningen (Kapten Reko) november 21st, 2018conceptadmin
Marabou firar 100 år 2016 med ett kramkalas, skapa en aktivering som för människor samman och som en del av Marabous CSR arbete ge bidrag till ett välgörande ändamål i form av en gåva till Rädda Barnen. Att lyfta fram ”Internationella Kramdagen” som ett startskott för kampanjen som ska fortlöpa under resten av året. Skapa aktiveringar över Norden samt få folk att förstå vad som händer när vi kramas, att faktiskt kramas därefter och sprida detta i sociala medier.
Aktivering/lösning
Startskottet kampanjen gick av stapeln på ”Internationella Kramdagen” på utvalda knutpunkter i Helsingfors, Köpenhamn, Stockholm, Göteborg & Malmö . Choklad & kramar delades ut till resenärer med information om #kramkalas kampanjen samt de fysiologiska effekterna av att kramas. Alla mottagare uppmanas dela sina krambilder under #kramkalas där varje bild resulterar i en donerad krona till Rädda Barnen. Kampanjen hade understöd av annonsering i t.ex. tunnelbanan och morgonpress.
Marabou Internationella Kramdagen november 21st, 2018conceptadmin
Marabou firar 100 år 2016 med ett kramkalas, skapa en långvarig aktivering som för människor samman och ge bidrag till ett välgörande ändamål i form av en gåva till Rädda Barnen. Hur kan man få folk att förstå vad som händer när vi kramas, att faktiskt kramas därefter och sprida detta i sociala medier samt att förstå och vara delaktiga i Marabous CSR arbete.
Aktivering/Lösning
Vi skapade även en glädjande aktivering för vänner och familjer att uppleva tillsammans i form av ”Kramhjulet”. Genom att tävla ihop med nära och kära samt kramas och dela bilder under #kramkalas så skänker Marabou en krona per bild till Rädda Barnen. Denna aktivering sker löpande under Melodifestivalens alla tävlingar samt hos utvalda partners till Marabou under årets gång.
Hur exponerar man ett bilmärke under en tennistävling?
Syftet med sponsorskapet var att öka attraktionskraften för Mercedes-Benz under näringslivets Almedalen. Som huvudsponsor under Swedish Open ansvarar vi bland annat för olika aktiveringar och exponering av Mercedes bilmodeller i showrooms och i kring arenan i Båstad.
Aktivering och event
Vi arrangerar även den officiella ATP VIP-festen som avslutning på tennisveckan. Under kvällens event bjuds det på mingel och show där vi bland annat samarbetat med Icona Pop, Ma$e, Petter och Petra Marklund.
Mercedes-Benz Swedish Open november 21st, 2018conceptadmin
Hur skapar man en unik körupplevelse som är lätt att dela?
För att skapa uppmärksamhet kring Mercedes Benz trotjänare G-Klass och dess styrkor utformade vi en skräddarsydd upplevelse på en tuff offroad-bana. Ett antal journalister och utvalda kunder, både existerande och potentiella, bjöds in för att uppleva bilen som blivit framröstad till ”Off-Road Vehicle of the Year” 28 år i rad. Till sin hjälp hade de internationella instruktörer från Mercedes G-Driving Experience. Under dagen gavs det även möjlighet att utmana G-Klass med sin egen bil över ett speciellt hinder: ”Beat the G”.
Alla deltagare fick en personlig film av sin upplevelse skickad till sig redigerad och färdig att dela i sociala medier.
Mercedes-Benz G-Driving Experience november 21st, 2018conceptadmin