Utmaning
Att aktivera Konsumentföreningens sponsorskap av Lill-Skansen.Sprida kunskap om miljö och ekologi för att förändra konsumtionsbeteenden och främja hållbar utveckling. Genom att lära barn i åldern 5-6 år och i förlängningen även deras föräldrar, lärare och andra vuxna om matsvinn och effekterna av det. Ta fram ett långsiktigt koncept där kunskap om miljö och ekologi sprids till så många som möjligt under en längre period.
Aktivering/lösning
Särskilt framtaget för projektet så skapades karaktären Kapten Reko. Ett särskilt utformat utbildningsmaterial till förskolor i form av ett brädspel togs fram. Kompletteras med hemsida, PR-aktiviteter samt kommunikation i Konsumentföreningens egna kanaler (butiker, MedMera, Lill-Skansen.). Förskolor i Storstockholm kan efter ha genomfört Kapten Reko spelet besöka Lill-Skansen där Kapten Reko fortsätter den lärande leken på plats.
Konsumentföreningen (Kapten Reko) november 21st, 2018conceptadmin