Bakgrund
I april 2018 lanserade McDonald’s ett nytt kommunikationskoncept där de väljer att positionera sig med hjälp av sin samhällspåverkan. Koncept kallas för ”Brand Re-set” och har som uppgift att minska avståndet mellan det multinationella varumärket McDonald’s och den svenska konsumenten.
Aktivering/Lösning
Vi fick i uppdrag att skapa en miljö på det svenska huvudkontoret som representerade McDonald’s visioner om framtiden. Miljön skulle förstärka budskapen, väcka deltagarnas nyfikenhet och skapa förståelse för förändringarna i kundernas konsumentbeteenden.
För att visualisera McDonald’s steg mot att bli ekologiska och närproducerande skapade vi därför en ekologisk farm utanför entrén till huvudkontoret. Det första franchisetagarna mötte var ekologiska sprätthöns och kalvtjurar som fritt lekte i en hage byggd bland ekar och vitsippor.
Vi producerade och regisserade även scenprogrammet samt ansvarade för att genomförandet av hela konceptlanseringen landade rätt hos franchisetagarna. Vi byggde om den långsmala utbildningslokalen ”McDonald’s Academy” till en teatermiljö med en scen och scenteknik som skulle kunna återge det grafiska maneret som skulle presenteras.
Eventet på McDonald’s huvudkontor med franchisetagare och chefer blev en väldigt framgångsrik kick-off och resulterade i att franchisetagarna själva tog initiativet att göra en repris av eventet på Kinateatern dit de bjöd 600 restaurangchefer från hela landet för att kunna förmedla konceptet till de anställda. Ett evenemang som Concept Store också producerade.
McDonald’s Konferens november 22nd, 2018Anton Wase