McDonalds | Foodfolk kick-off
Bakgrund
I december 2019 bjöd McDonalds nordiska ägare Food Folk in till en intern konferens där de nordiska landsorganisationerna, inklusive franchisetagare, Store Managers och anställda på huvudkontoren, samlades för första gången. Syftet med konferensen var att lära av varandra, att lägga grunden till en gemensam kultur och att öka förståelsen för såväl Food Folks vision som de nordiska ländernas likheter och olikheter.
Lösning
För att svetsa samman organisationen och uppnå de högt satta målen skapade vi konceptet ”Hacking the Nordic Code”. Med hjälp av en rutinerad hackatonarrangör utvecklades tre fysiska spelplaner med olika teman, i vilka konferensdeltagarna fick utforska olika scenarier i organisationen. Deltagarna utmanades att komma med förslag och idéer utifrån organisationens utmaningar:
Hela konferensen byggdes utifrån ett nordiskt perspektiv, där allt ifrån mat till underhållning gick i nordisk fyrsamhet. Vi etablerade även ett ”Play Ground”, där konferensdeltagarna fick lära känna varandra närmare under lättsamma aktiviteter. Resultatet av konferensen var fantastiskt och bl.a. ansåg hela 92 % av deltagarna att de förstått Food Folks vision framåt.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |