top of page
KF Kapten | Reko

Hur främjar man hållbar utveckling genom att aktivera ett sponsorskap?

Visste du att nästan en tredjedel av världens matavfall hade kunnat ätas upp om det hade tagits hand om på rätt sätt? Att minska matsvinnet och bidra till hållbar utveckling är kärnfrågor för Konsumentföreningen Stockholm, som bad oss om hjälp att aktivera deras sponsorskap av Lill-Skansen.

 

Vår lösning blev ett långsiktigt utbildningskoncept för förskolan, som sprider kunskap om miljö och ekologi i syfte att förändra konsumtionsbeteenden och främja hållbar utveckling. För konceptet tog vi fram karaktären ”Kapten Reko” och ”Rekospelet”, ett kostnadsfritt brädspel som spelas av 5/6-åringar på förskolan tillsammans med en pedagog. Under lekfulla former utforskas olika frågor på temat ”Släng inte maten!” och barnen uppmuntras att dela med sig av sina nyvunna kunskaper till föräldrar, syskon och kompisar. Som final bjuds barnen på en festlig heldag på Lill-Skansen, där det lekande lärandet fortsätter under Kapten Rekos ledning.

Kapten Reko konceptet har kommit att bli ett långsiktigt samarbete mellan KfS och Lillskansen och idag har Kapten Reko blivit så populär bland förskolebarn att hon har kommit att helt ersätta Lillskansen egen maskot Lillekott. Ett kontinuerligt arbete pågår där uppdateringar görs och som exempel på detta har vi skapat en fast installation på Lillskansen, ett ”Kapten Rekos högkvarter”. 

 

Under hösten 2022 har vi även digitaliserat Reko spelet för att alla 6 åringar i hela Sverige skall kunna ta till sig budskapet från Kapten Reko. Digitaliseringen har mynnat ut i ett spel där Kapten Reko tar barnen igenom Reko spelet på samma sätt som förskolans pedagog gjort i det fysiska spelet. Kapten Rekos föreställning när hon dubbar barnen till Reko hjältar har spelats in samt att vi även spelat in när djurvårdarna på Skansen går igenom var maten vi äter kommer ifrån.

 

Utmärkelser:

- Silver, the Corporate Engagement Awards 2015: ”Best environmental or sustainable programme”.

- Brons, the Corporate Engagement Awards, 2015: ”Most innovative sponsorship activity”.

- Nominerad i Gyllene Hjulet 2016: “Årets bästa sponsring”

©2023 Concept Store

bottom of page