top of page
Mercedez-Benz | EQC/Upplev Stockholm

Upplev Stockholm på ditt sätt 

I slutet av 2019 lanserades Mercedes-Benz första helelektriska modell EQC, en premium-SUV med en räckvidd över 400 kilometer. Lanseringen av EQC var en milstolpe för den tyska biltillverkaren, som i linje med sin hållbarhetsstrategi planerar att lansera ytterligare ett tiotal helelektriska modeller innan år 2025.

 

Mercedes-Benz hade satt upp höga säljmål för EQC inför andra halvan av 2020. För att ha en chans att uppnå dessa behövde man övervinna två stora hinder: 

 

  1. Den rådande pandemin

Provkörning hos återförsäljare är ofta helt avgörande inför ett bilköp. När pandemin slog till dök besökssiffrorna hos Mercedes-Benz återförsäljare radikalt.

 

  1. Räckviddsrädsla / överskattning av sitt mobilitetsbehov

Helelektriska bilar var fortfarande ett nytt inslag på marknaden och konsumenternas frågor och farhågor handlade nästan uteslutade om räckvidden. Detta trots att den genomsnittliga bilföraren endast nyttjar en bråkdel av EQC:s räckvidd varje dag. 

 

Vår lösning är en on-demand-tjänst för provkörning, utformad utifrån rådande de rådande restriktionerna. Vi tog fram en kampanjsajt, där målgruppen kunde boka en Mercedes EQC under en hel dag och välja exakt var och när bilen skulle levereras och hämtas upp. Bilen levererades av utbildad personal, som även gav en fullständig introduktion till modellen och de viktigaste funktionerna. Innan överlämnandet desinficerande personalen bilen noggrant. När dagen var slut hämtade vi upp bilen på angiven plats och färdigställde den inför nästa dag.

 

Lösningen paketerades under konceptet ”Upplev Stockholm på ditt sätt”. I en tid då längre resor inte var lika självklara inspirerade vi målgruppen att upptäcka naturen i sin närhet, genom att tipsa om 20 utflyktsmål som kunde fylla dem med välbehövlig energi efter månader av hemarbete. 

 

• Kampanjen bestod av:

• Kampanjfilm 

• Foto

• Webb

• SOME 

• Event

©2023 Concept Store

bottom of page